När deltid inte fungerar

Sedan januari har jag arbetat deltid på mitt jobb. Jag tyckte att det lät som en jättebra idé att börja jobba deltid lite tidigare och sedan trappa upp i stället för att börja jobba heltid direkt lite senare. Det lät även jättebra att min sambo skulle få vara hemma två dagar/vecka med vår dotter. Jättebra... i teorin. I verkligheten är det allt annat än jättebra. 
 
Redan första dagen märkte jag att det här nog inte kommer att fungera. Min sambo fick samma känsla på sitt jobb. Den klassiska "deltidsfällan" kom som ett brev på posten för oss båda två. 
 
På grund av det har jag meddelat att jag kommer att gå hem på heltid igen fram till i höst. Tråkigt att det inte fungerade. Min nästan sjukliga arbetsmoral (som mina vänner så fint kallar det) får mig att känna mig som en riktigt svikare, men samtidigt känner jag någonstans att det är rätt beslut för mig, min sambo och min dotter. 
 
Att jag får en hel sommar till hemma känns väl ärligt talat ganska trevligt också ;-)
 
 
Allt annat, Mammalivet & Familjen | deltid, föräldraledig, jobb, mammaledig, mammaliv | |
#1 - - Emelie Andersson :

Synd att det inte funkade men bra att ni hittade en lösning :) en sommar tillsammans känns inte så dumt!

Svar: Ja, det var lite tråkigt. Men som du säger, en sommar tillsammans är inte så dumt alls :)
ambivertaliv.blogg.se

#2 - - Marie:

Man måste göra det som känns bäst för en själv, annars fungerar det ju inte och det märkte ju ni, så ni har nog valt helt rätt

Svar: Ja, man måste försöka göra det trots allt. Nu när valet är gjort känns det ändå helt rätt som tur är.
ambivertaliv.blogg.se

#3 - - Hilma Eklund:

Bra att du gör det du känner funkar bäst för dig! <3

Svar: Tack! Ja, man måste försöka göra det trots allt <3
ambivertaliv.blogg.se

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

hade jag haft råd skulle jag lätt stanna hemma. Jag jobbar bara 24 timmar per vecka, och det är rätt nice,men som sagt: helst hade jag velat vara hemma. Hade jag bara råd skulle jag ha varit det.

Svar: Ja, det blir ju automatiskt en pengafråqa tyvärr. Många som måste börja jobba mycket tidigare än de egentligen skulle vilja eller känner sig redo för pga att ekonomin ska gå ihop.
ambivertaliv.blogg.se

#5 - - Celine:

Jag tycker typ att jag alltid jobbar mer när jag jobbar deltid än heltid av nån anledning haha, får alltid mer pass som ofta är rätt obekväma jämfört om man jobbar heltid och har mer "fasta" tider

Svar: Haha, ja det är väl typiskt. Är väl en dröm för arbetsgivarna; betala mindre utan att förlora arbetskraft.
ambivertaliv.blogg.se

#6 - - Carolina:

Tråkigt att det inte fungerade. Skönt att få stanna hemma lite till och vila upp dig ordentligt. Även fast att det känns så ska du inte behöva känna att du är en svikare <3

Svar: Ja, det var tråkigt. Men ska väl inte klaga på en hel sommar till hemma, hihi. Tack <3
ambivertaliv.blogg.se

#7 - - therese:

Vad synd att det inte fungerade för dig att gå på deltid. Men också skönt att ni kom fram till den bästa lösningen för hela familjen. Och inte ska man känna sig som någon svikare. Du gjorde helt rätt!
Kram

Svar: Ja, det var lite tråkigt. Men då har jag i alla fall provat tänker jag. Tack! Jag är nöjd med beslutet nu när det är taget. Kram.
ambivertaliv.blogg.se

#8 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

exakt så! Men jag jobbar i alla fall inom handels, så hamnar inte i deltidsfällan. Om ingen är sjuk och behöver vikarie jobbar jag verkligen 24 timmar och that's it! :D

Svar: Åh, vad skönt! Det låter ju perfekt. Svårare på kontor som jag jobbar på tror jag, för det går alltid att svara på några mail till för annars känner man sig dålig att svaret tar så lång tid. Och jag har ganska många datumbestämda uppgifter, så blir ju att man sitter även de dagar man är f-ledig. Hopplöst, haha.
ambivertaliv.blogg.se

#9 - - Lil babustyle:

Hade också en sån situation med min pojkvän. Han jobbar heldagar varannan dag i en vecka (16h om dagen) och är ledig varannan dag +i en vecka innan nästa jobbvecka börjar. Och ja har praktik på onsdagar då han alltid är ledig. Lät så bra. Men sen kom verkligheteb ikapp och nu kan vi inte ändra på det...

Svar: Så jobbigt när det låter bra i teorin, men sen fungerar det inte ett dugg bra i praktiken. Speciellt när man inte kan ändra efteråt. Vi hade i alla fall turen i det här fallet att jag kunde skicka in om förlängd föräldraledighet. Hoppas det ordnar upp sig för er på ett eller annat sätt!
ambivertaliv.blogg.se

#10 - - Johanna Utterberg:

Skönt och klokt att göra det om det är så du känner :)

Svar: Ja, jag är nöjd med beslutet nu när det är taget :-)
ambivertaliv.blogg.se

Upp